Bladherbarium - biologie
Lesdoelen
- De leerlingen kunnen aan de hand van een aantal kenmerken achterhalen van welke boom een blad afkomstig is.
- De leerlingen zijn in staat om met een zoekkaart te werken.
Aansluitend kerndoel
- Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
- Kerndoel 41: De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
Materialen
- Bladeren uit het park van verschillende bomen
- Zoekkaarten om de bladeren te determineren (10 stuks)
Duur van de les
30-40 minuten (exclusief verzamelen van bladeren)
Tijdens deze les gaan de leerlingen aan de hand van uit het park verzamelde bladeren onderzoeken van welke bomen deze bladeren afkomstig zijn.
Voorafgaand aan deze les kan de leerlingen gevraagd worden verschillende bladeren mee te nemen. Maar aan deze les zou ook een excursie naar het park gekoppeld kunnen worden. Tijdens deze voorafgaande excursie zouden dan bladeren van verschillende bomen moeten worden verzameld. Wanneer de bladeren al een tijd voor het geven van deze les worden verzameld is het aan te raden de bladeren, bijvoorbeeld tussen een telefoonboek, te drogen te leggen.
Wanneer de bladeren zijn verzameld kan de les in de klas worden gegeven. Aan de hand van de bladeren bespreken of deze bladeren van dezelfde bomen afkomstig zullen zijn? Hoe zou je dat kunnen zien? Wat zijn de verschillen tussen de bladeren? De verschillen tussen de vorm, de rand en de nerven van de bladeren bespreken. Dit zijn onderdelen aan de hand waarvan een blad geïdentificeerd kan worden.
Dit gaan de leerlingen in groepjes van twee tot drie leerlingen doen aan de hand van determineerkaarten. Bij deze kaarten moeten de leerlingen de stappen volgen en door op de verschillende vragen antwoord te geven komen zij dan, hoogstwaarschijnlijk, bij de juiste boomsoort uit.
De leerlingen bij wie dit gemakkelijk gaat kan gevraagd worden om van elke soort te noteren wat voor rand het blad heeft, wat voor soort nerven het blad heeft en van welke boom het blad uiteindelijk afkomstig is. De leerlingen zouden dit kunnen noteren op een blad waar zij vervolgens het gedroogde blad op plakken. Zo maken zij een klein bladherbarium.
Maak jouw eigen website met JouwWeb