De speeltuin: hoe speelden kinderen vroeger? – geschiedenis/ natuur & techniek

 Lesdoelen

Aan het einde van de les

  • kunnen de leerlingen kenmerken noemen van een speeltuin/het spelen van vroeger;
  • kunnen de leerlingen kenemerken noemen van een speeltuin/het spelen van nu;
  • kunnen de leerlingen de speeltuin/het spelen van vroeger en nu met elkaar vergelijken.

 

Aansluitend kerndoel

  • Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

 

Materialen

  • Afbeeldingen van een speeltuin van vroeger en van nu
  • Materiaal om een speeltuin na te maken


Duur van de les

50-60 min

 

Begin de les met een kringgesprek waarin je vraagt wat de leerlingen doen als ze vrij hebben. Bijvoorbeeld in het weekend of in de middag. Gaan ze dan vaak naar buiten of blijven ze binnen. Vraag dan door op wat de leerlingen doen als ze buiten spelen. Waar gaan ze heen, wat doen ze, met wie zijn ze en waar spelen ze mee? Maak samen met de leerlingen een lijstje op het bord met dingen die ze doen als ze buiten spelen.

Vervolgens stel je de vraag of de leerlingen denken dat hun ouders vroeger ook veel buiten speelden. Wat deden zij als ze buiten speelden, zouden ze veel buiten zijn geweest of weinig en waar speelden ze mee? Maak ook voor de ouders een lijstje op het bord. Dit kan ook gedaan worden aan de hand van opa’s en oma’s.

Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag. In deze les gaan de leerlingen zelf een speeltuin van vroeger en een speeltuin van nu reconstrueren. Er kan voor gekozen worden om de leerlingen zelfstandig aan het werk te laten of de opdracht in een groepje uit te laten voeren. Daarnaast kan er voor gekozen worden om de speeltuinen te bouwen met materiaal waarbij extra aandacht wordt besteed aan het schetsen, het bouwen en de verschillende constructies. Er kan ook voor gekozen worden om de speeltuinen alleen te laten tekenen door de leerlingen, waarbij rekening wordt gehouden met verhoudingen. In de tekening of het bouwwerk geven de leerlingen duidelijk aan waar de speeltuinen in verschillen.

Belangrijk is dat de leerlingen voordat ze aan het werk gaan geen afbeeldingen hebben gezien van een speeltuin van vroeger. Hierdoor moeten de kinderen echt na gaan denken over hoe een speeltuin er vroeger uit gezien kan hebben en hoe de kinderen vroeger speelden.

De les kan afgesloten worden met een kleine tentoonstelling van de speeltuinen. Na de tentoonstelling kan de leerkracht op het digibord verschillende afbeeldingen van speeltuinen van vroeger laten zien.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb