Aanleg van een park– natuur & techniek/aardrijkskunde

 Lesdoelen

Aan het einde van de les

  • kunnen de leerlingen vertellen op welke wijze een park wordt aangelegd;
  • kunnen de leerlingen benoemen wat er nodig is om een park aan te leggen;
  • kunnen de leerlingen verschillen benoemen in de aanleg van verschillende parken.

 

Aansluitend kerndoel

  • Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

 

Materialen

  • Computers
  • A3 papier

 

Duur van de les

50-60 minuten

 

Deze les gaat over de aanleg van een park. In deze les gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit naar hoe een park wordt aangelegd en wat daar allemaal bij komt kijken. De verschillende aspecten van een park komen aan de orde in deze les.

Begin de les met het maken van een woordweb waarin naar voren komt wat er nodig is om een park aan te leggen:

  • gebruik van machines
  • omgeving
  • locatie
  • verkeer
  • omheining
  • natuur

Nadat dit besproken is met de leerlingen gaan ze zelf op onderzoek uit naar hoe het proces van het aanleggen van een park verloopt. Voordat de leerlingen aan de slag kunnen is het belangrijk om te bespreken hoe de leerlingen aan informatie komen. Bespreek met de leerlingen dat ze gebruik kunnen maken van verschillende boeken en daarnaast op de computers op zoek kunnen naar informatie. Bedenk samen met de leerlingen een aantal zoektermen en sites die gebruikt kunnen worden.

Vervolgens wordt de klas in groepjes ingedeeld. Elke groepje gaat samen op zoek naar informatie en maken samen hun eindproduct. Van de informatie die de leerlingen vinden over het aanleggen van een park gaan ze een poster maken. De leerlingen zijn vrij om zelf te bepalen wat ze precies op de poster willen hebben en hoeveel tekst er op de poster komt te staan. Maak wel duidelijk dat de poster goed het proces weergeeft van de aanleg van een park.

De posters kunnen vervolgens gepresenteerd worden of opgehangen worden in de klas. De leerlingen kunnen elkaars posters vergelijken en klassikaal kan besproken worden wat de belangrijkste punten zijn voor de aanleg van een park. Tot slot kan het eerder gemaakte woordweb aangepast en/of aangevuld worden.

 

Differentiatie

Een mogelijkheid tot differentiatie is om ieder groepje een specifiek park te geven. Elk groepje kan een verschillend park hebben, maar je kunt er ook voor kiezen om ieder groepje hetzelfde park te geven.

Daarnaast kan er ter verdieping gekozen worden om de les aan te vullen met het vergelijken van verschillende parken. Er kunnen parken binnen Amsterdam vergeleken worden, parken binnen Nederland, parken binnen Europa of parken in de wereld.

Maak jouw eigen website met JouwWeb