Bodemsoorten - biologie

Lesdoelen

  • De leerlingen kennen de verschillende bodemsoorten
  • De leerlingen kunnen de verschillende bodemlagen onderscheiden

                  

Aansluitende kerndoelen

  • Kerndoel 40: De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
  • Kerndoel 47: De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004  lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

 

Materialen

  • Afbeeldingen verschillende bodemsoorten
  • Vergrootglazen
  • Potjes met deksel en gaatjes
  • Bakjes
  • Bodemboor

 

Duur van de les

60 minuten

 

In deze les gaan de leerlingen verschillende bodemsoorten onderzoeken. Ze gaan hier voor naar het park. In het park gaan de leerlingen in groepjes op onderzoek uit.

Begin de les met het bespreken van verschillende bodemsoorten. Laat dit aan de hand van plaatjes zien aan de leerlingen. Vervolgens volgt er kort een uitleg over wat de leerlingen straks in het park gaan doen. Ze gaan namelijk in groepjes aan de hand van een werkblad op onderzoek uit in het park. Elk groepje krijgt een grondboor, potjes en een langwerpig bakje mee. Het is handig om kort een uitleg te geven over het gebruik van deze materialen.

 

Na de start van de les gaan de leerlingen in groepjes door het park lopen. Ze gaan op zoek naar verschillende bodemsoorten en naar diertjes die daarin leven. Met de grondboor halen de leerlingen (onder leiding van een leerkracht/ouder) verschillende lagen bodem uit de grond. Hiervan maken de leerlingen een bodemprofiel. De laagjes grond worden in een langwerpige bak gelegd, met daarnaast de namen van de verschillende bodemsoorten.

Terug in de klas maken de kinderen van hun ontdekkingen een klein bodemmuseuem waarin ze de gevonden bodemsoorten, diertjes en andere dingen tentoon kunnen stellen.